Reklamace zpoždění letu aneb vrácení peněz za letenky
Nemožnost odletět naplánovaným leteckým spojem včas, a to ať už z důvodu zpoždění letu, případně kvůli zrušení letu, je noční můrou každého cestovatele. Naštěstí tato situace má evropskou legislativou jasně daná řešení. Je nutno poznamenat, že k jejímu úspěšnému vyřešení bude potřeba vyvinutí aktivity z vaší strany. Aerolinky častokráte dělají mrtvého brouka a žádnou kompenzaci vám samy od sebe nenabízejí.
Abyste vůbec měli právo na využití náhradních služeb či finanční odškodnění, tak musíte splnit podmínku, že do USA letíte z některého z letišť nacházejícího se na území EU (včetně Norska, Švýcarska a Islandu).
Vrácení peněz za letenky – kdy na to máte právo?
Pokud bude mít let zpoždění v rámci jednotek hodin, tak automaticky získáváte nárok na bezplatné občerstvení. To bude zajišťováno po celou dobu zpoždění. A nezáleží přitom na tom, z jakého důvodu ke zpoždění došlo. V případě letů do USA, tedy letů nad 3 500 kilometrů, je tato hranice, od níž máte nárok na občerstvení stanovena na 4 hodiny zpoždění. Nejčastěji dostanete voucher na nákup jídla. Pro nějž se musíte dostavit k letištní přepážce – proto tedy dbejte zvýšené pozornosti při letištním hlášení.
Zpoždění letu a kompenzace
Pakliže vám let přesunuli na druhý den, tak vám musí letecká společnost zařídit ubytování. To je včetně stravy a dopravy do hotelu a zpět na letiště. V takovémto případě se můžete obrátit na jakéhokoliv pracovníka dané aerolinky, s níž letíte, a ten by vám měl ubytování zajistit.
Jestliže se nepodaří zpoždění dohnat, a i zpoždění v cílové destinaci bude činit více než 4 hodiny, tak se obraťte na leteckou společnost. Žádejte ji o odškodnění ve výši 600 eur, na nějž máte nárok. Stejné odškodné dostanete i v případě zrušení letu. Zde však hraje roli i čas, kdy aerolinka zrušení oznámila. Pokud tak učinila minimálně 7 až 14 dní předem, tak bohužel budete mít smůlu.
Při úplném zrušení vašeho původního letu se můžete s aerolinkou domluvit též na zajištění náhradního letu, a to nejenom u dané společnosti, nýbrž i u jakékoliv jiné aerolinky, jež do cílové destinace letí ve vámi preferovaném termínu.
Odškodění za zpoždění letu – co dělat?
Jak už bylo řečeno. Letecké společnosti velmi rády dělají mrtvé brouky a hledají spousty důvodů proč vám kompenzaci za zpožděný nebo zrušený let nedat. Dohadování, mailování a veškerá komunikace je s nimi na dlouhé lokte a spoustu cestujících to časem vzdá. Nenechte se odbýt, a pokud na to nemáte nervy, tak přenechte váš případ na agentůře, která se na tyto případy specializuje a již zná triky aerolinek.