Lanové tramvaje v San Franciscu
Lanové tramvaje patří k neodmyslitelným symbolům města San Francisco – ročně svezou zhruba sedm milionů pasažérů. Jakkoli jsou částečně využívány i místními obyvateli, většina cestujících jsou turisté.
Systém lanových tramvají v San Franciscu je posledním fungujícím manuálně ovládaným systémem tohoto typu na světě. Jakkoli je dnes převážně turistickou atrakcí, je stále pevnou součástí městského dopravního systému. Z původních více než dvaceti linek jsou dnes v provozu již pouze linky tři.
Tratě lanové tramvaje jsou:
- POWELL & HYDE (červená)
- POWEL & MASSON (modrá)
- CALIFORNIA (zelená)
Název trasy najdete na bocích tramvaje (POWELL & HYDE, POWEL & MASSON, CALIFORNIA) a směr jízdy vpředu a vzadu (Hyde and Beach – červená trasa, Bay and Taylor – modrá trasa).
Zastávky jsou značeny žlutou čárou na silnici, namalovanou kolmo na koleje nebo značkou hnědé barvy s obrysem tramvaje v bílé barvě. Jízdenky si můžete koupit až v tramvaji.
Tratě Powell-Hyde (červená) a Powell-Mason (modrá) vám nabídnout nejhezčí vyhlídkové jízdy v San Francisco.
Na obou trasách Powell (červená i modrá) si sedněte tváří k východu, tak budete mít během jízdy nejlepší výhled.
Na lince Powell-Hyde (červená) můžete vystoupit u nejklikatější ulice světa Lombard Street.
TIP PRO NÁSTUP DO TRAMVAJE
Na počáteční a konečné zastávce tramvaje jsou dlouhé fronty turistů, kteří touží po svezení. Nečekejte zde a raději popojděte o jednu stanici dál, kde bez problémů nastoupíte bez čekání. Připravte si na jízdenku 6 dolarů na osobu.
Kolik stojí jízda?
Tramvaje jsou v provozu od brzkých ranních hodin (6 hod.) a provoz končí krátce po půlnoci. Jízdenka stojí 7 USD za jednu jízdu; slevy mají pouze senioři a to jen v hodinách mimo špičku (od 21 hod. do 7 hod. ráno). Jízdenka může být zakoupena až přímo ve vozidle od průvodčího (vždy je dobré mít drobné bankovky). Ve voze je možno zakoupit i celodenní jízdenku za 20 USD s neomezeným počtem jízd a zároveň možností využít i ostatní veřejné dopravní prostředky ve městě. Jízdenky je možno zakoupit i na konečných zastávkách, případně online přes aplikace pro chytré telefony.
Další možností je využití slevové karty CityPASS, jež kombinuje týdenní jízdenku na sanfranciskou hromadnou dopravu a tedy i na lanové tramvaje s možností využití čtyř atrakcí San Francisca. Se CityPASS je tak možno získat zajímavé slevy.
Přesný jízdní řád najdete na www.511.org.
Co jste o tramvaji v San Franciscu nevěděli
Systém lanových tramvají vznikl v San Franciscu již v roce 1873. Lana pomáhala překonat strmé kopce San Francisca, s kterými se vozy dokázaly vypořádat lépe než povozy tažené koňmi. Počet linek rychle narůstal a brzy dosáhl až počtu dvacet tři. Postupně se však začaly prosazovat elektrické vozy a systém byl navíc po velkém zemětřesení v roce 1906 značně poničen.
V roce 1912 tak již zůstaly v provozu pouze tři linky, a to pouze proto, že některé strmé kopce nemohly být elektrickým obsluhovány. Nasazení autobusů pak hrozilo úplným ukončením provozu lanových tramvají, ovšem nakonec po dlouhých debatách převážil názor zachovat tyto historické vozy v provozu. Od té doby bylo na systému lanových tramvají provedeno několik změn, ale tyto tři linky zůstávají v provozu dodnes.
Dvě hlavní linky – Powell/Hyde a Powell/Mason – mají podobnou trasu; obě začínají na křížení ulic Powell Street a Market Street a vedou směrem k zátoce do oblasti Fisherman’s Wharf. Linka Powell/Hyde je ukončena v blízkosti Ghirardelli Square; podél její trasy je možno vystoupit na Lombard Street a prohlédnout si tuto nejklikatější ulici na světě. I když na tomto místě nevystoupíte, je dobré mít připraveny vaše fotoaparáty, neboť na vrcholku tohoto kopce (křížení ulic Hyde a Lombard Street) se vám otevře krásný a ničím nerušený výhled přímo na Alcatraz.
Linka Powell/Mason taktéž vede v blízkosti Lombard Street, ovšem míjí ji odspodu. Konečná zastávka tramvaje je ve čtvrti North Beach, nedaleko známého přístavního mola Pier 39. Třetí linkou, která na rozdíl od prvních dvou nevede severo-jižním směrem, ale západo-východním, je California/Van Ness. Tramvaj je oboustranná, takže na obratišti není potřeba točna jako u linek Powell/Mason a Powell/Hyde. Linka California/Ness je turisty taktéž velmi oblíbená, dovede vás například přímo do čtvrti Chinatown.
Jak to vlastně funguje?
Historické vozy využívají k pohybu lana, které je nataženo po celé délce trasy, a je navíjeno z centrálně umístěné strojovny. Řidič (grip man) se pomocí řídící páky „připne“ (grip) k pohybujícímu se lanu, čímž se dá tramvaj do pohybu; při zastavení se pak vůz od lana „odepne“ a pomocí brzd zabrzdí. Rychlost je tak determinována rychlostí odvíjení lana, jež je konstantní 15,3 km/hod. Díky svému specifickému ovládání není tramvaj příliš flexibilní, na což by měli myslet zejména chodci či řidiči automobilů.
Každá z historických linek má spoustu zastávek, na kterých je možno libovolně vystupovat a nastupovat. Turisté zpravidla dávají přednost projetí celé trasy a nástupu na konečné zástavce; často jsou tramvaje tak plné, že se na zastávkách podél cesty ani nastoupit nepodaří.
Pro nejlepší vyhlídku na zátoku je dobré se po nástupu do vozu držet na její východní straně (platí pro linky Powell/Mason a Powell/Hyde) – tedy při jízdě z centra směrem k zátoce napravo a nalevo v případě cesty opačným směrem. Vozy jsou z části otevřené, takže je dobré myslet i na dostatečné oblečení i za teplého počasí; při jízdě s kopce bývá v tramvaji větrno…